افزایش ۴۰ پوندی بلیت هواپیما با گسترش فرودگاه هیترو
افزایش ۴۰ پوندی بلیت هواپیما با گسترش فرودگاه هیترو ۴ بهمن ۱۴۰۳

طرح گسترش فرودگاه هیترو لندن که شامل ساخت باند سوم و الزام به استفاده از سوخت‌های پایدار هواپیما (SAF) است، باعث نگرانی‌هایی در زمینه افزایش هزینه بلیت هواپیما و تهدید اهداف زیست‌محیطی بریتانیا شده است.

افزایش هزینه‌ها:
بر اساس گزارش خزانه‌داری بریتانیا، این طرح تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند هزینه بلیت کلاس اقتصادی را به طور متوسط ۳۷.۸۰ پوند افزایش دهد. علت اصلی این افزایش، الزام خطوط هوایی به استفاده از سوخت‌های پایدار است که تولید آن به زمین‌های کشاورزی گسترده و زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد.

انتقادهای زیست‌محیطی:
اد میلیبند، وزیر انرژی، هشدار داده است که گسترش فرودگاه هیترو با اهداف زیست‌محیطی بریتانیا در تضاد است و دستیابی به هدف انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ را غیرممکن خواهد کرد. وی این طرح را نقض بودجه کربن قانونی بریتانیا می‌داند.

شکاف بین ادعا و واقعیت:
ریشل ریوز، وزیر دارایی بریتانیا، ادعا می‌کند که افزایش سهم سوخت‌های پایدار در صنعت هوانوردی می‌تواند انتشار کربن ناشی از گسترش هیترو را جبران کند. با این حال، گزارش وزارت حمل‌ونقل نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ناشی از این طرح تا سال ۲۰۴۰ محقق نخواهد شد.

چالش‌های سوخت پایدار:
هوانوردی در حال حاضر مسئول ۲.۵ درصد از انتشار جهانی کربن است. هرچند سوخت‌های زیستی می‌توانند این رقم را تا ۸۰ درصد کاهش دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تولید این سوخت‌ها نیازمند منابع عظیم کشاورزی و انرژی تجدیدپذیر است.

نتیجه‌گیری:
طرح گسترش فرودگاه هیترو، نمونه‌ای از تقابل سیاست‌های اقتصادی و زیست‌محیطی است. در حالی که دولت بریتانیا رشد اقتصادی را در اولویت قرار داده، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح هزینه‌های زندگی شهروندان را افزایش داده و تعهدات زیست‌محیطی را به خطر می‌اندازد.


شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(0/0)

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ