مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما گفت: خطرات بالقوه برخورد پرندگان با هواپیما را نمی توان نادیده گرفت.
محمد محسن انصاری افزود: از آنجایی که جولانگاه پرندگان آسمان است این برخورد لاجرم پیش می آید.
او با بیان این که میزان و تعداد برخورد ها در همه جا یکسان نیست، عنوان کرد: بیشترین برخورد ها در هنگام Take off &approach به وجود آمده و تعداد کمی در Cruise رخ داده است.
این مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما تاکید کرد: هرچه پرنده بزرگتر و سرعت هواپیما بیشتر باشد سطح خسارت وسیع تر و خطرناکتر است.
انصاری با تاکید بر این که محل برخورد هم در شکل دادن سطح خسارت و خطر موثر است، گفت: به عنوان مثال ورد و برخورد یک عقاب شکاری در ارتفاع 22000 پایی در یک موتور بویینک 707 باعث فرود اضطراری آن شد.
وی اظهار کرد: یک معادله ساده مشخص می کند برخورد یک پرنده ۱.۵ کیلویی با هواپیمایی که حدودا ۷۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد تبدیل به یک وزنه ۱۵۰۰ کیلوگرمی می شود.(منیع مجله دانستنی های هوانوردی)
او افزود: تمهیدات شرکت های هواپیمایی و فرودگاهی در راستای دور کردن پرندگان از مسیر پرواز هواپیماها صد در صد نافذ نیست و تقریبا شبیه به یکدیگر است.
به گفته وی، ایجاد منابع صدایی که جهت پرندگان خوشایند نیست، شلیک شات گان ، مبارزه های بیولوژیکی و .....از این جمله است.
انصاری خاطرنشان کرد: اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که فرودگاه هایی که در مسیر مهاجرت یا اماکن لانه سازی آنها قرار داردند بسیار جهت اجتماع پرندگان و خطرات برخورد آنها با هواپیما.....مستعد هستند.
وی تاکید کرد: قانون اصلی این موضوع جهت هوانوردی ساده است.See and avoid....!
شما به این مطلب چه امتیازی میدهید؟