سال گذشته در مجموع ۸۸ مورد برف روبی در بازه زمانی عملیات زمستانی فرودگاه ها انجام شد که بیشترین تعداد برفی روبی در فرودگاه اردبیل با ۲۸ مورد بوده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به مدت دو روز با حضور جمعی از معاونان و مدیران شرکت فرودگاه ها، مدیران کل و معاونان عملیات هوانوردی فرودگاه های کشور به میزبانی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها در این کارگاه با تاکید بر لزوم برگزاری کارگاه عملیات زمستانی به منظور انتقال تجربه میان فرودگاه های کشور در شرایط بحرانی و برف و سرما اظهار داشت: هدف از برگزاری کارگاه عملیات زمستانی صرفاً عملیات برف روبی و یخ زدایی نیست بلکه در واقع، هدف بررسی یکایک چالش ها و شرایط بحرانی مختلف در فرودگاه های کشور است.
محمد الهی نیا با بیان اینکه یکی از الزامات عملیات زمستانی «مدیریت شرایط فرودگاهی و پروازی» و «مدیریت ترافیک هوایی» است، افزود: با توجه به اینکه مهم ترین تکلیف ما حفظ ایمنی پروازها است؛ در هر شرایطی، ایمنی پروازها و انجام دقیق و به موقع آن ها باید سرلوحه اقدامات پرسنل قرار گیرد.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این کارگاه با تاکید بر رعایت و اجرای تمامی مولفه های اولیه مدیریت عملیات زمستانی، گفت: عملیات زمستانی شرکت فرودگاه ها شامل مجموعه اقدامات فرودگاه ها برای حفظ ایمنی و استمرار خدمات و سرویس های هوانوردی و فرودگاهی در شرایط جوی سرد و برف می شود.
علی اصغر باریکانی با تاکید بر اصل پیش بینی و برنامه ریزی در بازه زمانی اجرای عملیات زمستانی فرودگاه های کشور، افزود: آماده سازی تجهیزات، نیروها و خریدهای لازم و اجرای فعالیت های عملیاتی به منظور کاهش اثرات منفی برف، یخ و سرما بر روی زمین و غیره و انجام ایمن پرواز، از جمله اصول اولیه عملیات زمستانی در فرودگاه های کشور است.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها در ادامه با بیان اینکه باید بررسی پیش بینی های جوی و اعلام وضعیت آب و هوا در بازه زمانی عملیات زمستانی مورد توجه فرودگاه ها باشد، خاطرنشان کرد: آگاهی از میزان حداقل و حداکثر تغییرات دما در محیط، میزان و نوع بارش ها و همچنین میزان تغییرات رطوبت نسبی و بررسی مدل های جوی، از جمله نکات مورد توجه در بحث بررسی پیش بینی های جوی است.
باریکانی همچنین بر خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و متناسب با سطوح عملیاتی و رفع نواقص احتمالی ماشین آلات عملیات زمستانی و برف روبی تاکید و تصریح کرد: باید با تمهیدات مناسب و عملیاتی از وقوع بحران و هرگونه حادثه ای در فرودگاه ها در فصول سرد سال به ویژه شرایط برفی جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر نگهداری و آماده سازی تجهیزات برای عملکرد مطلوب در دمای پایین و مدیریت باند و سطوح پروازی، یادآور شد: در این راستا باید مواردی از جمله تعیین نقشه برف روبی محوطه های پروازی، فرماندهی برف روبی، تعیین تیم های برف روب، تیم های پاکسازی، تعیین تیم های نظارت و ارزیابی باندها و سطوح پروازی، اولویت بندی برف روبی و یخ زدایی براساس برنامه از قبل مشخص شده متناسب با ماهیت فرودگاه، مستندسازی عملیات، هماهنگی برای مدیریت ترافیک هوایی و نیز تدوین پروتکل های ایمنی برای کاهش خطر در حین عملیات و مراقبت از زیرساخت های فرودگاه مورد توجه فرودگاه ها و معاونان و پرسنل دخیل در عملیات زمستانی باشد.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها موج سرما، وقوع بارش های سنگین جوی و ازدحام جمعیت در ترمینال های مسافری و مبادی ورودی به فرودگاه را از جمله مخاطرات تاثیرگذار در بازه زمانی عملیات زمستانی عنوان کرد و گفت: همچنین ایمنی و آموزش پرسنل عملیات زمستانی در ارتباط با مواردی از جمله استفاده صحیح و بهینه از ماشین آلات و تجهیزات و نحوه و میزان استفاده از مواد شیمیایی و ضدیخ، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی فردی، خطرات یخ زدگی در فرودگاه و تبعات آن، روش ها و تکنیک های برف روبی، ارتباطات موثر و سیستم های ارتباطی و نیز آموزش در زمینه مدیریت ترافیک و مسافر و برگزاری تمرینات شبیه سازی عملیات برف روبی در شرایط بحرانی مورد توجه مدیریت های فرودگاه های کشور قرار گیرد.
براساس این گزارش؛ همچنین دبیر کمیته عملیات زمستانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این کارگاه با بیان اینکه فرآیند عملیات زمستانی در برخی فرودگاه های کشور از اواسط مهر آغاز شده است و تا ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ ادامه پیدا می کند، به ارائه گزارشی از عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته در مجموع ۸۸ مورد برف روبی در بازه زمانی عملیات زمستانی فرودگاه ها انجام شده که بیشترین تعداد برف روبی در فرودگاه اردبیل با ۲۸ مورد بوده است.
حمید حاجی بیگی با بیان اینکه کمترین دمای ثبت شده در عملیات زمستانی سال گذشته در اردبیل منفی ۳۰ درجه ثبت است، افزود: مجموع اوره استفاده شده ۱۶۰ تن و مجموع مایع استفاده شده در فرودگاه های کشور ۲۰ هزار لیتر بوده است.
وی در ادامه افزایش سطح هماهنگی لازم با عوامل درون و برون سازمانی در راستای افزایش سطح ایمنی پروازها و افزایش سطح رضایتمندی مسافرین و مستقبلین فرودگاهی و نیز انجام ترافیک روان هواپیماها در روزهای برفی را از نقاط قوت عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ عنوان و اضافه کرد: همچنین نوسازی برخی ماشین آلات تخصصی عملیات زمستانی به دلیل طول عمر بالا و مستهلک بودن قطعات در فرودگاه های کشور، امسال باید مورد توجه باشد.
به گفته دبیر کمیته عملیات زمستانی و مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها از جمله الزامات انجام عملیات زمستانی موفق می توان به تجهیز ماشین آلات تخصصی و متناسب برف روبی سطوح پروازی، سرویس و اورهال ماشین آلات موجود و فرماندهی، تصمیم گیری های به موقع در شرایط بحرانی فرودگاه و برنامه ریزی، تشریح وظایف ارگان ها و نهادهای مختلف درون و برون سازمانی در قالب کارگروه عملیات زمستانی، تمرینات، آموزش های لازم و مانورهای مختلف، عقد تفاهم نامه های شهری با موضوع استفاده از توان و امکانات و ماشین آلات و نفرات سازمان دهی شده در شرایط بحرانی فرودگاه و نیز داشتن برنامه از قبل با موضوع مدیریت سالن های پروازی در شرایط کنسلی و تاخیرات طولانی اشاره کرد.
مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی نیز ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاه ها در راستای انتقال تجربه میان فرودگاه ها و مدیران و کارشناسان گفت: از جمله موارد مهم که همواره یکی از اقدامات اولیه تیم عملیات زمستانی فرودگاه های خراسان رضوی بوده، تست تجهیزات و ماشین آلات درگیر در عملیات برف روبی و یخ زدایی پیش از فرارسیدن فصل سرما است.
محمود امانی بنی همچنین بر ضرورت به کارگیری نیروی متخصص در عملیات زمستانی فرودگاه ها تاکید کرد و افزود: همواره دغدغه مسئولان فرودگاه بین المللی مشهد، زمان بندی انجام پروازها در زمان عملیات زمستانی است تا عملیات برف روبی به گونه ای انجام شود که پروازها با کمترین تاخیر انجام و سبب رضایت خاطر مسافران و زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) شود.
شما به این مطلب چه امتیازی میدهید؟