سامانه هوشمند ۱۵ ثانیه قبل از رسیدن زلزله خبر می‌دهد
سامانه هوشمند ۱۵ ثانیه قبل از رسیدن زلزله خبر می‌دهد ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت: در اطراف شهر تهران سنسور‌های سامانه هشدار سریع زلزله نصب شده که با ثبت زمین لرزه ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از رسیدن زلزله به شهر پیام می‌دهد.

دکتر سید مجتبی حسینی گله کلائی، با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد فعال بودن گسل‌های تهران گفت: با اعلام این پیام به سرور دستوری ارسال می‌شود که لوله‌های گاز قطع می‌شود، برج مراقبت فرودگاه، ایستگاه‌های آتش نشانی و ... در جریان قرار می‌گیرند و به صورت خودکار دستور توقف و اجرای اقدامات مقابله‌ای را صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه این سامانه قابلیت پیش بینی زلزله را ندارد و پس از شروع زلزله و دریافت نخستین امواج منتشر شده از کانون زلزله در هنگام وقوع زمین لرزه قابلیت تشخیص زلزله مخرب و اعلام هشدار را دارد، گفت: این هشدار می‌تواند در کاهش تعداد تلفات زلزله شهر تهران بسیار موثر باشد.

حسینی ادامه داد: نسخه اول سامانه هشدار سریع زلزله توسط کشور ژاپن در سال ۹۵ با ۴ ایستگاه اجرایی شد و در سال‌های بعد با توسعه ایستگاه‌های پایشی سامانه این ایستگاه‌ها از ۴ ایستگاه به ۲۶ ایستگاه افزایش یافته است که حداقل این ایستگاه‌ها در تهران باید به ۵۰ تا ۶۰ دستگاه افزایش یابد.

معاون پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: این سامانه می‌تواند شدت خسارت و تلفات زلزله احتمالی در تهران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

*** راه اندازی سامانه‌هایی برای کاهش خطر پذیری

وی در تشریح اقداماتی که در جهت کاهش خطرپذیری انجام شده است، بیان کرد: علاوه بر راه اندازی سیستم آزمایشی هشدار سریع زلزله به عنوان یکی از راهکار‌های کاهش خطرپذیری لرزه ای، سامانه دیگری تحت عنوان سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله نیز راه اندازی شده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله نیز دیگر سامانه‌ای است که وضعیت پس از زلزله از خسارت ساختمانی و تلفات انسانی را تخمین می‌زند و به مدیریت هوشمند پس از زلزله کمک می‌کند.

حسینی اظهار کرد: همچنین سنسور‌های شتاب نگاری که در نقاط مختلف داخل شهر نیز نصب هستند بر اساس شدت لرزه و ساختمان‌ها میزان خسارت و تلفات و مجروحان را تخمین می‌زنند.

*** ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای مقام سازی سازه‌های تهران نیاز است

حسینی تصریح کرد: در شهر تهران براساس تحقیقات انجام شده برای مقام سازی و بهسازی ساختمان‌های موجود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی با تاکید بر ضرورت مقاوم سازی و بهسازی ساختمان‌ها و ساز‌ها در شهر‌ها گفت: زلزله باعث کشته شدن افراد نمی‌شود بلکه ساختمان‌ها و ساز‌ها هستند که تلفات ایجاد می‌کنند و مسئولان برای کاهش این تلفات باید نظارت‌های دقیقی بر ساختمان‌های تازه ساخت داشته باشند و بودجه لازم برای مقاوم سازی را تامین کنند.

 

شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(5/4)

نظرات

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ